PGNiG Bezpiecznie nad wodą

Kategorie w ramach projektu:

logonowe

Kampania „PGNiG Bezpiecznie nad wodą” to ogólnopolski projekt edukacyjny, w tym roku odbędzie się jego III edycja. Szeroko pojęta kultura wypoczynku, na którą składa się bezpieczeństwo, ekologia, sport i zdrowy tryb życia to najważniejsze przesłanie kampanii.

W ramach projektu „PGNiG Bezpiecznie nad wodą 2009” odbył się Żeglarski Puchar Polski Delphia Cup. Akcja była kontynuacją działań  pod hasłem „PGNiG Bezpieczne Mazury 2008”.

Główną ideą kampanii jest upowszechnianie informacji na temat bezpiecznego i odpowiedzialnego zachowania się na wodzie, a także popularyzacja postaw proekologicznych ze szczególnym uwzględnieniem ochrony środowiska w trakcie wypoczynku nad wodą, a także sportu i zdrowego stylu życia.

Główne cele projektu to:

  • promocja bezpiecznego zachowania się na akwenach wodnych, w tym zasady bezpiecznej kąpieli i bezpiecznej żeglugi,
  • promocja aktywnego wypoczynku,
  • promocja sportu i zdrowego stylu życia,
  • promocja działań i postaw proekologicznych,
  • promocja żeglarstwa jako sportu odpowiedzialnego, promującego edukację w zakresie bezpiecznego zachowania się na wodzie

„Naszą intencją już od samego początku było prowadzenie kampanii długofalowej, uznaliśmy że jest to jedyna droga do realizacji założonych celów. Jesteśmy przekonani, że działania profilaktyczne prowadzone wśród młodych ludzi będą skutkowały wzrostem ich poziomu świadomości, czystością plaż, a liczba utonięć i wypadków na wodzie będzie malała z roku na rok. Z pełną odpowiedzialnością i przekonaniem wspieramy takie projekty, które niosą ze sobą ogromne pozytywne wartości, a tą największą wartością jest życie ludzkie” Michał Szubski, Prezes Zarządu PGNiG SA.

„Woda  to piękny, lecz  niebezpieczny żywioł. Walka z nim może okazać się nie do wygrania, czego nieraz już     w swoim życiu doświadczyliśmy. Należałoby lepiej nauczyć się wykorzystywać ten piękny, jednak niebezpieczny żywioł do atrakcyjnego i bezpiecznego wypoczynku” Zbigniew Kurowicki, Prezes Mazurskiego Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego.

„Udział w akcji „PGNiG Bezpiecznie nad wodą” pozwoli Sopockiemu WOPR na kontynuowanie wieloletnich działań prewencyjnych z zakresu bezpiecznego wypoczynku nad wodą. Od wielu lat Ratownicy Sopockiego WOPR przeprowadzają przed wakacjami pogadanki oraz szkolenia z pierwszej pomocy dla dzieci i młodzieży,     a podczas wakacji organizowane są pokazy ratownicze nad wodą. Celem naszych działań jest zwiększenie świadomości na temat bezpiecznego wypoczynku nad wodą” – Kazimierz Zelewski, Prezes Sopockiego WOPR.

Wioślarska Czwórka Podwójna:

„Przede wszystkim bardzo dziękujemy firmie Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA  za to, że dzięki ogromnemu wsparciu naszej czwórki możemy spokojnie trenować, a tym samym odnosić takie sukcesy – jakie mamy za sobą. Cieszy nas także to, że PGNiG zaprosiło nas do współpracy przy tak ważnej społecznie kampanii – „PGNiG Bezpiecznie nad wodą” i że po raz kolejny możemy brać w niej czynny udział. Dla nas to ogromnie ważne, że nasz sportowy sukces możemy przenosić na grunt społecznej odpowiedzialności, że nasze doświadczenie i wiedza mogą służyć innym – być radą, ale jednocześnie przestrogą…”Marek Kolbowicz.

„Wierzymy, że nasz udział w kolejnej edycji kampanii „PGNiG  Bezpiecznie nad wodą” przekłada się na większą społecznie świadomość. Nasze codzienne obcowanie z wodą nauczyło nas pokory, chcemy przekazać wszystkim tym, którzy widzą wielką przyjemność z żeglowania – aby byli przezorni – woda jest ogromnym żywiołem, nagłe załamanie pogody może być dla nas zupełnym zaskoczeniem – dlatego warto dobrze się przygotować do żeglugi aby zapewnić największy stopień bezpieczeństwa”Adam Korol.

Podczas kampanii bardzo cieszyło nas to, że ludzie z nami rozmawiali, pytali wprost – jak dobrze się przygotować przed wyruszeniem na jezioro, jak się zachowywać, by ten czas żeglowania był przyjemnością, a nie stresem, by nie stanowić zagrożenia dla siebie i dla innych. To cieszy, bo widać że ludzie mają świadomość, mają pokorę przed żywiołem jakim jest woda, chcą wiedzieć więcej. Tegoroczna kampania będzie kolejną okazją do rozmowy”Michał Jeliński.

„Cieszymy się bardzo, że możemy być pomocni dla innych, a nasz udział w kampanii „PGNiG Bezpiecznie nad wodą” jest dla nas bardzo ważny – tak, jak powiedzieli koledzy – chcemy być pomocni dla innych – chcemy by inni osiągali także sukcesy – a jednym z nich jest właśnie bezpieczeństwo na wodzie. Wielkie podziękowania dla PGNiG  za wielkie wsparcie naszej czwórki” – Konrad Wasielewski.

Kampania „PGNiG Bezpiecznie nad wodą 2010” ma charakter weekendowych pikników rodzinnych organizowanych w sześciu miejscowościach: Mikołajki 3-4 lipca, Sopot 17-18 lipca, Solina gm. Polańczyk 31 lipca -1 sierpnia, Kołobrzeg 7-8 sierpnia, Gdynia 14-15 sierpnia, Mrągowo 21-22 sierpnia. Podczas sobotnich koncertów wystąpią znane gwiazdy, m.in. Ania Wyszkoni, Monika Brodka, Afromental, Feel i Zakopower.

Strona kampanii:   www.pgnigbezpiecznienadwoda.pl

Partner Główny Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA

Patronat Honorowy – Adam Giersz, Minister Sportu i Turystyki

Ambasadorami kampanii „PGNiG Bezpiecznie nad wodą 2010” są:

Wioślarska Czwórka Podwójna, złoci medaliści z Igrzysk Olimpijskich w Pekinie – Adam Korol, Michał Jeliński, Marek Kolbowicz, Konrad Wasielewski

Zbigniew  Kania – żeglarz, wielokrotny Mistrz Świata, olimpijczyk

Członkowie Reprezentacji Polski w piłce ręcznej mężczyzn:

– Artur Siódmiak – ostoja defensywy polskiego zespołu od wielu lat, autor najsłynniejszego rzutu w historii polskiej piłki ręcznej – „Rzutu Siódmiaka” podczas meczu z Norwegią na Mistrzostwach Świata w Chorwacji w 2009 r., który zadecydował o awansie Reprezentacji Polski do półfinału Mistrzostw Świata.

– Sławomir Szmal – kapitan Reprezentacji, od wielu lat w czołówce bramkarzy, wybrany najlepszym zawodnikiem świata roku 2009 w plebiscycie Międzynarodowej Federacji Piłki Ręcznej IHF.

– Mariusz Jurasik; uznany za jednego z najlepszych skrzydłowych świata, przez wiele lat podpora czołowych klubów Bundesligi. W 2009 r. wrócił do Polski i już zdołał zdobyć z Vive Targi Kielce tytuł Mistrza Polski i Puchar Polski.

Kampanię wspierają: Delphia Yachts, Mazurskie WOPR, Sopockie WOPR, Grupa Falck i Polski Związek Żeglarski.

Organizatorem i pomysłodawcą kampanii jest żeglarz i promotor żeglarstwa, 9-krotny mistrz Polski, Adam Liszkiewicz.

Patronaty lokalne nad kampanią objęli Prezydenci oraz Burmistrzowie  władze miast, w których odbywają się pikniki: Piotr Jakubowski – Burmistrz Mikołajek, Jacek Karnowski – Prezydent miasta Sopot, Zbigniew Sawiński – wójt Gminy Solina, Janusz Gromek – Prezydent miasta Kołobrzeg,  Wojciech Szczurek – Prezydent miasta Gdyni oraz Otolia Siemieniec – Burmistrz Mrągowa.

Bezpieczne zachowania nad wodą

Pikniki rodzinne to dobra okazja do popularyzacji tematu bezpieczeństwa oraz odpowiedzialnego zachowania na akwenach wodnych. Badania społeczne dotyczące sposobu wypoczynku Polaków nad wodą wskazują na potrzebę ciągłej edukacji w zakresie bezpiecznego zachowania oraz udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach. Dlatego też w ramach kampanii wspólnie z Mazurskim WOPR i Sopockim WOPR oraz Grupą Falck w trakcie pikników organizowane są pokazy ratownictwa oraz udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. W tym roku zostaną przeprowadzone specjalne dwudniowe szkolenia z udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, których celem jest zmniejszenie liczby wypadków oraz złagodzenie ich negatywnych następstw.

W trakcie pikników realizowane będą również działania popularyzujące europejski numer alarmowy 112 oraz promocja konieczności posiadania karty ICE (In Case of Emergency/ W nagłym wypadku). Warsztaty oraz pokazy poprowadzą ratownicy Mazurskiego WOPR, Sopockiego WOPR i przedstawiciele Falck.

Pomysł kart ICE powstał z inicjatywy włoskich ratowników, którzy zauważyli lukę informacyjną w kontakcie z rodziną i bliskimi poszkodowanych. Drugą formą, jaką się również stosuje, jest wpisanie w książce telefonicznej naszego telefonu komórkowego kontaktu ICE. Wpisujemy numer telefonu wybranej osoby, oznaczając ją jako np. ICE 1, ICE 2. Noszenie przy sobie wypełnionej karty ICE znacznie ułatwia ratownikom, lekarzom i innym osobom zaangażowanym w akcję ratunkową kontakt z bliskimi poszkodowanego. Umożliwia identyfikację rannej osoby oraz zdobycie kluczowych informacji dotyczących jej stanu zdrowia, przyjmowanych leków, odbywanej terapii, alergii. Osoby podane do kontaktu, powinny być w stanie odpowiedzieć na zawarte w karcie podstawowe pytania. 

Ekologia

Celem kampanii jest edukacja i integracja społeczeństwa w zakresie ekologii. W 2010r. organizatorzy pikników  rodzinnych skoncentrują się na promocji postaw związanych z recyklingiem i zachowaniem czystości wód w Polsce oraz budowaniem proekologicznych zachowań społecznych, m.in. – nawyku sprzątania na plaży po zakończonym wypoczynku.

Rodzinne pikniki ekologiczne to głównie edukacyjna zabawa, w której mogą uczestniczyć całe rodziny i dzieci. Organizatorzy proponują konkursy ekologiczne, warsztaty plastyczne z wykorzystaniem surowców wtórnych oraz teatrzyk edukacyjny. Ponadto uczestnicy pikniku mogą wziąć udział w licznych zabawach i konkursach sprawnościowych, m.in. zorbingu wodnym – czyli przemieszczaniu się na powierzchni wody w szczelnie zamkniętej kuli wypełnionej tlenem, mogą też sprawdzić swoje siły na ściance wspinaczkowej czy euro bungee.

Sport i zdrowy styl życia

W ramach projektu organizowany jest cykl regat „PGNiG Bezpiecznie nad wodą Delphia Cup”. Jest to największa cykliczna impreza w Polsce gromadząca z roku na rok coraz więcej zawodników. W poprzednim roku w sumie wystartowało około 190 zawodników. W Pucku zostały rozegrane Mistrzostwa Polski dla klas Delphia 24 One Design i Skippi 650. W celu przybliżenia widzom tajników regat, zmagania żeglarzy były komentowane przez Krzysztofa Baranowskiego i Pawła Pochwałę.

Na jachtach klasy Delphia 24 ścigają się czołowi polscy zawodnicy regatowi: Zbigniew Kania (wielokrotny Mistrz Świata i olimpijczyk), Tomasz Stańczyk (dwukrotny olimpijczyk, wielokrotny Mistrz Polski w klasie 470 i 49er, trener niemieckiej kadry olimpijskiej w klasie 470), Wacław Szukiel (olimpijczyk w klasie Finn), Piotr Kowalewski (najlepszy zawodnik w olimpijskiej klasie Tornado, wielokrotny Mistrz Polski, brązowy medalista Mistrzostw Świata w klasie Fun Race) i Andrzej Czapski (były czołowy polski żeglarz w klasie Finn).

Imprezy „PGNiG Bezpiecznie nad wodą Delphia Cup” są najważniejszymi regatami w klasie regatowej Delphia 24 One Design. Wyniki regat liczone są do punktacji Pucharu Polski.

W tym roku podczas pikniku w Gdyni odbędą się Mistrzostwa Polski dla klasy Delphia 24 One Design.

Na uczestników pikników czekają także liczne konkursy i zabawy, regaty cyklu Żeglarskiego Pucharu Polski „PGNiG Bezpiecznie nad wodą Delphia Cup” z komentarzem na żywo, a także spotkania ze sportowcami.

Badania

Wyniki badań społecznych na potrzeby kampanii „PGNiG Bezpiecznie nad wodą” – 2010r.

Badanie zostało przeprowadzone przez firmę badawczą Pentagon Research w dniach 15 –18 maja 2010 na grupie 2 002 osób metodą ankiety CAWI – Computer Assisted Web Interviewing. Dobór próby miał charakter warstwowo-losowy.  Próba badawcza jest reprezentatywna dla dorosłych Polaków – użytkowników internetu.

Wnioski z przeprowadzonych badań:

Osoby badane pod pojęciem „kultury wypoczynku” rozumieją głównie sam wypoczynek (48,9% spontanicznych odpowiedzi) i dobre zachowanie (16,8%). 5,8% respondentów wskazało spontanicznie „dbanie o środowisko” jako znaczenie pojęcia „kultura wypoczynku”, 3,4% osób wskazało na „czystość”, a 1,1% badanych wskazało na „zdrowie”. 30,9% osób nie potrafiło odpowiedzieć na to pytanie.

W pytaniu zamkniętym, gdy podano respondentom możliwe skojarzenia z „kulturą wypoczynku”, najwięcej osób wskazało na utrzymywanie czystości w miejscu wypoczynku jako skojarzenie z „kulturą wypoczynku” – było to  80,8% ankietowanych. Niemal równie duża grupa badanych kojarzy „kulturę wypoczynku” z utrzymywaniem dobrych relacji z innymi wczasowiczami – 78,7%. Z bezpieczeństwem kojarzy „kulturę wypoczynku” 49% badanych, a z aktywnością fizyczną 36,3%.

Zdecydowana większość respondentów uważa, że należy edukować społeczeństwo na temat „kultury wypoczynku” i zagadnień z nią związanych (96,2% odpowiedzi „zdecydowanie tak” i „raczej tak”).

Podczas wypoczynku nad wodą osobom badanym zdarza się podejmować niebezpieczne zachowania. Poniżej dane przedstawione kolejno ze względu na liczbę osób, które podejmują dane aktywności:

  • 68,1% respondentów (zsumowane odpowiedzi od zawsze do rzadko) opala się kilka godzin dziennie;
  • 64,3% respondentów (jw.) spożywa napoje alkoholowe;
  • 59,9% respondentów (jw.) wchodzi do wody po wielogodzinnym przebywaniu na słońcu;
  • 56,7% respondentów (jw.) kąpie się w miejscach niestrzeżonych;
  • 25% respondentów (jw.) wypływa samotnie daleko od brzegu;
  • 15,9% respondentów (jw.) pływa po spożyciu alkoholu lub innych używek;
  • 11,4% respondentów (jw.) wypływa kajakiem bądź żaglówką daleko od brzegu pomimo zwiastunów niekorzystnej pogody (burzy);
  • 10,4% respondentów (jw.) uprawia sporty wodne po spożyciu alkoholu bądź innych używek;
  • 8,3% respondentów (jw.) skacze na główkę w miejscach niedozwolonych;
  • 7,1% respondentów (jw.) skacze na główkę w miejscach nieznanych.

Osobom badanym deklarującym posiadanie dzieci,  zdarza sie pozwalać im na:

  • samodzielne pływanie na materacach – 27,4% respondentów (zsumowane odpowiedzi od zawsze do rzadko);
  • kąpiel w miejscach niestrzeżonych przez ratowników – 24% osób badanych (jw.);
  • zabawę nad wodą bez nadzoru dorosłych – 12% badanych (jw.)
  • samodzielne wypływanie daleko od brzegu – 6,5% badanych (jw.)
  • skoki do wody w miejscach niedozwolonych – 3,5% badanych (jw.)

Respondenci uważają zgodnie, że poziom wiedzy społeczeństwa na temat zachowania bezpieczeństwa podczas wypoczynku nie jest wystarczający – 84,3% odpowiedzi „raczej nie” i „zdecydowanie nie”.

Konsekwentnie osoby badane uważają, że należy aktywnie promować bezpieczeństwo w czasie wypoczynku i edukować społeczeństwo w tym zakresie – 96,3% odpowiedzi „raczej tak i „zdecydowanie tak”.

Respondenci w pytaniu o pracę służb pilnujących bezpieczeństwa nad wodą z reguły oceniają ich pracę dobrze lub bardzo dobrze, jednak często padała także odpowiedź „nie wiem/trudno powiedzieć”. Ze wszystkich wymienionych miejsc najlepiej został oceniony Sopot, gdzie pracę służb zapewniających bezpieczeństwo pozytywnie oceniło 46,5% osób.

Większość osób badanych nie przyznaje się do pozostawiania po sobie śmieci w miejscu wypoczynku, odpowiedzi twierdzącej udzieliło jedynie 17,5% badanych, przy czym 13,9% osób twierdzi, że robi to rzadko.

Podobnie postrzegają osoby badane czystość polskich plaż i miejsc wypoczynku nad wodą – 65,3% osób twierdzi, że służby miejskie nie utrzymują ich w należytej czystości (wskazania „raczej nie” i zdecydowanie nie”).

Zdecydowana większość ankietowanych uważa, ze na polskich plażach i miejscach wypoczynku nad wodą nie ma wystarczającej liczby koszów na śmieci – odpowiedziało tak 83,2% ankietowanych (odpowiedzi „raczej nie”     i zdecydowanie nie”).

Respondenci uważają, że zagraniczne kąpieliska utrzymane są w większej czystości niż polskie.

Ponad 3/4 ankietowanych (77,2%) deklaruje, że zna zasady udzielania pierwszej pomocy (15,8% – zdecydowanie tak, 61,4% – raczej tak), jednak 74,7% z nich oświadczyło, iż w ich przekonaniu w sytuacji bezpośredniego zagrożenia czyjegoś życia, potrafiliby  udzielić prawidłowo pierwszej pomocy (11,4% – zdecydowanie tak, 63,3% – raczej tak). 8,8% osób deklarujących znajomość zasad pierwszej pomocy, mimo tego faktu uznało, iż nie potrafiliby udzielić tej pomocy prawidłowo (7,7% – raczej nie, 1,1% – zdecydowanie nie).

Odpowiedzialność społeczna PGNiG SA jako lidera rynku gazu ziemnego w Polsce

Spółki i Oddziały Grupy Kapitałowej PGNiG od lat prowadzą liczne działania z zakresu odpowiedzialnego biznesu i zrównoważonego rozwoju zarówno jeśli chodzi o obszary rynku, jak i miejsca pracy, społeczności lokalnych i środowiska naturalnego.

Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA jest liderem rynku gazu w Polsce. Działalność podstawowa spółki obejmuje poszukiwania i eksploatację złóż gazu ziemnego i ropy naftowej oraz import, magazynowanie, obrót i dystrybucję paliw gazowych i płynnych.

W Polsce PGNiG jest jednym z największych i najstarszych przedsiębiorstw. Przychody firmy i jej zysk stawiają spółkę w czołówce największych i najbardziej dochodowych podmiotów w Polsce. PGNiG jest również jednym      z największych pracodawców w kraju. 23 września 2005 roku PGNiG zadebiutowało na warszawskiej Giełdzie

Papierów Wartościowych. Była to największa oferta publiczna w 2005 roku. Głównym udziałowcem spółki jest Skarb Państwa, który od dnia debiutu do dnia 17 kwietnia 2009 roku posiadał 84,75% akcji spółki. Od dnia 3 kwietnia 2009 roku rozpoczęło się bezpłatne wydawanie akcji uprawnionym pracownikom spółki. W efekcie tego procesu pracownicy obejmą 750 000 000 akcji PGNiG.

Inne obszary działań PGNiG w ramach odpowiedzialnego biznesu

PGNiG dla środowiska

Kierując się dobrym przykładem dużych koncernów paliwowo-energetycznych i głębokim przekonaniem o wartości działań z zakresu odpowiedzialnego biznesu, Grupa Kapitałowa  PGNiG jako pierwsza firma z branży gazowniczej w Polsce, postanowiła wdrożyć kompleksową strategię zrównoważonego rozwoju. Bardzo istotnym elementem tej strategii pozostaje aspekt poszanowania środowiska naturalnego. Wpływ spółek Grupy PGNiG na środowisko jest naturalnie wpisany w specyfikę ich działalności. PGNiG ingeruje w zasoby naturalne praktycznie w każdym obszarze działalności, a jednocześnie wykorzystanie gazu ziemnego, który pozyskuje, pozwala na znaczące ograniczenie wielkości emisji zanieczyszczeń do atmosfery. Działania proekologiczne towarzyszą aktywności PGNiG wszędzie, gdzie są obecne spółki Grupy PGNiG – w kraju i poza jego granicami. prezentujący nasze działania w tym zakresie.

PGNiG dla społeczeństwa, nauki i edukacji

Jako wiodąca firma w branży, PGNiG wspiera  szkolnictwo zawodowe średnie i wyższe, uczestniczy w istotnych dla branży dyskusjach i przekształceniach. PGNiG wspiera także liczne inicjatywy służące polskiej nauce i kulturze, ochronie i zachowaniu dziedzictwa narodowego dla przyszłych pokoleń, w wymiarze ogólnopolskim i lokalnym. W swoich działaniach PGNiG prowadzi wiele działań sponsorskich związanych z edukacją, w tym m.in. wsparcie Festiwali Nauki w różnych miastach Polski.

Ekologia i sport

W styczniu 2010r. PGNiG rozpoczęło współpracę ze Związkiem Piłki Ręcznej w Polsce, uzyskując tytuł Sponsora Strategicznego Reprezentacji Polski Kobiet, Reprezentacji Polski Mężczyzn, reprezentacji młodzieżowych oraz sponsora tytularnego ekstraklasy kobiet i mężczyzn.

W październiku 2008 r. PGNiG SA podjęło współpracę z Polskim Związkiem Towarzystw Wioślarskich (PZTW). Celem współpracy jest wspieranie wioślarstwa jako sportu szczególnie kojarzącego się ze wspaniałą przyrodą oraz ze znakomitymi sukcesami naszych Mistrzów Olimpijskich z Pekinu – podwójnej czwórki wioślarzy w składzie: Marek Kolbowicz, Konrad Wasilewski, Michał Jeliński i Adam Korol.

Biuro Prasowe


Moto Safety Day